۱۳۹۷ شنبه ۲۷ مرداد
شرح خبر
0 : 0 - 1396/11/11 - تعداد بازدید : 18
تقي زاده مطرح كرد؛
فراموشي قطار‌هاي حومه‌اي عامل مشكلات جاده‌اي اخير است/ جابه جايي سالانه 5 ميليون مسافر بدون احتساب آمار متروي تهران- كرج

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، مهرداد تقي‌زاده تصريح كرد: متاسفانه ما تا زماني كه بحراني به وجود نيايد كمتر به دنبال پيشگيري آن بر مي‌آييم. اين در حالي است كه تنها در صورتي كه ما از سال‌هاي دور به فكر توسعه قطار‌هاي حومه‌اي مي‌بوديم، مي‌شد بسياري از نياز مردم براي جابه‌جايي در طول اين روز‌ها را به وسيله ريل مديريت كرد.

وي با بيان اينكه حمل و نقل در كشور ما خودرو محور است و حتي اين روند تشديد نيز مي‌شود، به ايسنا گفت: با افزايش تعداد خودرو‌هاي شخصي و افزايش جابه‌جايي مردم به وسيله اين خودرو‌ها ما عملا حمل و نقل عمومي ريلي را از دست مي‌دهيم. اين در حالي است كه با توجه به اين‌كه قطار‌هاي حومه‌اي معمولا زيان‌ده هستند هيچ يك از دولت‌هاي قبل فكري به حال آن‌ها نكرده‌اند و تنها در طول سال‌هاي گذشته بوده كه سنگ بناي بخش‌هايي از آن گذاشته شده است.

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ما كارمان را از صفر شروع كرديم، اما امروز خطوط حومه‌اي ميان تهران و شهر‌هايي مانند كرج، ورامين، قم و البته در مناطق ديگري مانند تبريز راه‌اندازي شده‌اند و آمار ما نشان مي‌دهد كه سالانه تقريبا پنج ميليون مسافر بدون احتساب آمار متروي تهران – كرج با قطار‌هاي حومه‌اي جابه‌جا مي‌شوند. بايد اين سوال را از خودمان بپرسيم كه اگر همين تعداد مسافر نيز از قطار به جاده‌ها اضافه مي‌شدند چه تعداد ماشين جديد بايد در ترافيك و مشكلات جوي باقي مي‌ماند.

تقي‌زاده با اشاره به تجربه كشور‌هاي توسعه يافته در حوزه قطار‌هاي حومه‌اي، بيان كرد: شهر‌هايي مانند لندن، پاريس، برلين و ديگر پايتخت‌هاي اروپايي تعداد زيادي خط ريلي با محوريت جابه‌جايي مسافران حومه‌اي دارند. در اين كشور‌ها حتي اگر مشكل جوي هم به وجود بيايد خيلي راحت امكان انتقال مسافران از جاده به ريل وجود دارد و هيچ بحراني شكل نخواهد گرفت.

وي در پاسخ به اين سوال كه در صورت افزايش اقبال مردم به قطار‌هاي حومه‌اي وضعيت ايران در اين حوزه چگونه است، اظهار كرد: قطعا براي آنكه تعداد زيادي مسافر به وسيله ريل جابه‌جا شوند ما هم نياز جدي به ناوگان خواهيم داشت و هم بايد خطوط ريلي جديدي بسازيم، زيرا در غير اين صورت ترافيك ميان قطار‌هاي حومه‌اي و قطار‌هاي بين شهري بالا خواهد رفت.

معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي خاطر نشان كرد: با اين وجود تجربه نشان داده كه هرجا حمل و نقل عمومي مناسبي ساخته شده مردم ايران از آن استقبال كرده‌اند. از اين رو اگر اين قطار‌ها پيش از اين مورد نگاهي جدي قرار مي‌گرفت، امكان پيشگيري از مشكلات روز‌هاي اخير به وجود مي‌آمد و در آينده نيز ما بايد تلاش كنيم با شكل دادن به اين قطار‌ها توسعه را در آن‌ها به عنوان يك اولويت جدي در نظر بگيريم تا پس از سال‌هاي طولاني بالاخره ترافيك از جاده‌هاي ايران به شبكه ريلي منتقل شود.

امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
Powered by DorsaPortal