۱۳۹۷ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
شرح خبر
0 : 0 - 1397/01/20 - تعداد بازدید : 10
طرح اساس‌نامه تأسيس شركت قطارهاي حومه‌اي در دولت

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي عباس آخوندي در مراسم ورود واگن‌هاي مسافري به ناوگان ريلي در راستاي ارتقاي خدمات مسافري اظهار داشت: در نهايت آينده توسعه حمل و نقل ايران بايد در حوزه ريلي باشد زيرا حوزه جاده‌اي رشد بسيار زيادي داشته و به دليل ماهيت و طبيعت فردگرايانه به رشد خود ادامه مي‌دهد.

وي افزود: البته در خصوص توسعه حمل و نقل جاده‌اي بايد 10 كريدور توسعه‌اي كشور تكميل شود و شبكه آزادراهي نيز از 2300 كيلومتر به 10 هزار كيلومتر افزايش يابد، همچنين شبكه‌هاي آزادراهي و بزرگراهي كشور به شبكه‌هاي جاده‌اي بين‌المللي متصل شوند.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: براي دست‌يابي به يك حمل و نقل سالم، دوستار محيط زيست و افزايش دهنده نرخ بهره‌وري اقتصادي چه در حوزه سوخت و چه در خصوص ناوگان سرانجام به حمل و نقل ريلي در بخش بار و مسافر مي‌رسيم.

وي با بيان اينكه عقب‌ماندگي حمل و نقل ريلي نسبت به جاده‌اي بسيار زياد است گفت: علي‌رغم تمام اقدامات سهم حمل و نقل ريلي نسبت به جاده‌اي به سختي به 10 درصد مي‌رسد و براي جبران آن نياز به سرمايه‌گذاري در حوزه بار داريم.

آخوندي با اشاره به توسعه حمل و نقل ريلي طي سال‌هاي اخير گفت: در حوزه شركت راه‌آهن بيش از 700 كيلومتر ريل جديد  و در حوزه شركت ساخت و توسعه بيش از 516 كيلومتر ريل‌گذاري شده است كه بنا به اعتقاد متخصصان حوزه ريلي كشور يك اقدام بسيار بزرگ و قابل توجهي صورت گرفته است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به پيشنهاد خود به رئيس‌جمهوري مبني بر اتصال تمام مراكز استان‌ها به شبكه ريلي بيان داشت: نكته بسيار مهم كه در زندگي مردم نيز تأثيرگذار خواهد بود حمل و نقل حومه‌اي است به طوريكه حمل و نقل حومه‌اي ريلي نظام شهرسازي در كلانشهرها را تغيير خواهد داد.

اين عضو كابينه دولت دوازدهم يكي از نشانه‌هاي بسيار با معني در خصوص ادغام 2 وزارت‌خانه راه و ترابري و مسكن و شهرسازي را حمل و نقل حومه‌اي دانست و گفت: بايد شهرهاي حومه كلانشهرها در واقع بهترين شهرها براي سكونت مردم باشند اما علت رنج ساكنان آن‌ها به خاطر فقدان حمل و نقل ريلي حومه‌اي است كه براي دست‌يابي به اين مهم نياز به سرمايه‌گذاري چندين ميليارد دلاري براي دستيابي به رشد چند صد درصدي داريم.

اين مقام مسئول تأكيد كرد: بايد بخش عمده حمل و نقل كلانشهرهاي تبريز، اراك، اصفهان، شيراز، مشهد، تهران و تمام كلانشهرهاي كشور به روي ريل منتقل شود و در مقابل با افزايش كيفيت زندگي در شهرهاي حومه‌اي فشار از مركز شهرها برداشته شود.

وزير راه و شهرسازي اذعان كرد: متأسفانه توسعه ريلي در سبك زندگي كمتر شناخته شده و به عنوان يك كار فانتزي ديده مي‌شود.

آخوندي با اشاره به پيگيري‌هاي وزارت راه و شهرسازي و دولت براي توسعه قطارهاي حومه‌اي يادآور شد: امروز اساس‌نامه تأسيس شركت قطارهاي حومه‌اي با مشاركت وزارت‌خانه‌هاي كشور، راه و شهرسازي و همچنين سازمان برنامه و بودجه در هيئت وزيران مطرح شد تا در سال آينده تأسيس آن مورد پيگيري قرار گيرد كه از صندوق توسعه ملي در اين زمينه استفاده شود تا بتوانيم زندگي مردم را متحول كنيم.

وي افزود: اگر بتوانيم محورهاي اساسي تهران- مشهد، تبريز، بندرعباس و اهواز را برقي كنيم، مي‌توانيم حرف‌هاي قابل قبولي در حوزه بار و مسافر بزنيم. تصور مي‌كنم بايد طي 2 برنامه دولت و مجلس تصميم بگيرند كه 50 ميليارد دلار براي توسعه حمل و نقل ريلي سرمايه‌گذاري كنند. البته اين رقم بزرگي براي كشور نيست. اما درك روشني مي‌خواهد كه سالانه به طور ميانگين 5 ميليارد دلار در حوزه ريلي سرمايه گذاري شود.

وي با اشاره به افتتاح خطوط ريلي فيروزان – كرمانشاه و قزوين – رشت، همچنين انتقال ايستگاه‌هاي مسافري به داخل شهرها اظهار داشت: ايده‌هاي بلندي براي توسعه شبكه در ناوگان ريلي در سر داريم كه اميدواريم با توجه به سياست‌هاي ابلاغي رهبري، بيش از زبان در عمل قابليت جذب منابع از سرمايه‌هاي خارجي و صندوق توسعه ملي پيدا كند.

آخوندي با اشاره به تمهيدات ريلي براي سفرهاي نوروزي 97 بيان داشت: براي مسافرت شهروندان تا 15 فروردين‌ماه 4840 رام قطار در نظر گرفته شده كه نسبت به سال گذشته 15.7 درصد رشد داشته است همچنين ظرفيت صندلي‌هاي ايجادي به1 ميليون و 873 هزار  عدد رسيده است كه بيانگر رشد 13.8 درصدي نسبت به مدت مشابه است.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به افزايش تعداد مسافران قطار به 24.5 ميليون نفر در سال 96 گفت: اين رقم حاكي از رشد 6.5 درصدي نسبت به سال قبل است.

وي در ادامه به واگن‌هايي كه امروز طي مراسمي براي ارتقاي خدمات سفرهاي نوروزي به ناوگان ريلي كشور اضافه مي‌شود گفت: امروز 61 واگن شامل 27 واگن نو و 24 واگن بازسازي شده در دست بهره‌برداري قرار خواهند گرفت.

اين مقام مسئول افزود: راه‌آهن از نظر مهار تأخير قطارها در مبدأ و مقصد يك ركورد جديد ثبت كرده است به طوريكه ميانگين تأخير از مبدأ به 30 ثانيه و در مقصد به 28 ثانيه رسيده است.

امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
Powered by DorsaPortal