۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير
شرح خبر
0 : 0 - 1397/01/20 - تعداد بازدید : 21
توكلي در گفتگو با پايگاه خبري اعلام كرد:
مشاركت سه جانبه شهرداري‌ها، شركت عمران شهرهاي جديد و راه‌آهن در ساخت قطار حومه‌اي غرب استان تهران/ تلاش براي بهره‌برداري از قطار حومه‌اي هشتگرد در سال 97/ پرند؛ بهترين گزينه براي اجراي شهرسازي ريل‌پايه

محمدرضا توكلي مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهاي جديد در گفتگو با خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي درخصوص تفاهم‌نامه سه‌جانبه امضا شده بين شركت راه‌‌آهن جمهوري اسلامي ايران، شركت عمران شهرهاي جديد و استانداري تهران بيان كرد: با توجه به بالا بودن هزينه احداث قطار برقي تصميم بر آن شد تا در اين به سمت مشاركت با شركت راه‌آهن رفته و نسبت به ساخت قطار حومه‌اي غرب استان تهران شامل شهرهاي شهريار، انديشه، ملارد  و شهر قدس اقدام كنيم.

توكلي در ادامه اين تقسيم وظايف بين شركت عمران شهرهاي جديد و شركت راه‌آهن را اقدامي خوب و مؤثر در اين بخش دانست و گفت:  با توچه به اينكه نزديك به يك ميليون نفر در منطقه غربي استان تهران سكونت دارند توافق كرديم تا 50 درصد هزينه ساخت اين قطار حومه‌اي از سوي شركت عمران و 50 درصد ديگر از سوي شركت راه‌آهن پرداخت شده و شهرداري‌هاي شهرستان‌هاي مذكور نيز در اين پروژه به احداث ايستگاه‌هاي درون شهرها بپردازند.

وي با بيان اينكه شهرداري‌ها همچنين با هدف تحقق اهداف شهرسازي ريل‌پايه به ساخت و ساز در اطراف ايستگاه‌ها خواهند پرداخت گفت: برنامه ما آن است تا با اجراي اين طرح ها حدود پانصد هزار تا  يك ميليون نفر بتوانند از خدمات ريلي در اين منطقه استفاده كرده و از اين طريق جابه‌جا شوند.

اين مقام مسئول با تأكيد براينكه هم‌اكنون بيش از 500 هزار وسيله نقليه به صورت روزانه وارد كلانشهر تهران مي‌شوند گفت: قطعا با بهره‌برداري از اين طرح بخش قابل توجهي از آلودگي و ترافيك تهران برطرف خواهد شد.

مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهاي جديد همچنين خبر داد: تلاش داريم تا با بهره‌برداري قطار حومه‌اي هشتگرد نيز در سال 97 بتوانيم بار ترافيك و تعداد سفر انجام شده به وسيله خودروهاي شخصي را در اتوبان كرج كاهش داده و در اين بخش نيز اقداماتي را انجام دهيم.

به گفته وي طبق پيش‌بيني‌هاي انجام شده در اوج  تعداد سفرها در مسير هشتگرد 17 هزار سفر در ساعت و همچنين 5 هزار سفر در زمان پيك براي مسير شهر جديد انديشه به تهران پيش بيني شده است.

وي درخصوص پروژه احداث قطار حومه اي شهر جديد پرديس نيز بيان كرد: متأسفانه علي‌رغم تمام پيگيري‌هاي اين شركت علي الخصوص مقام عالي ورزات  ولي موفق به اخذ رديف بودجه براي اين پروژه در سال 97 نشده و تصميم گرفتيم تا اين پروژه را از طريق مشاركت با بخش خصوصي پيش ببريم.

توكلي با اشاره به اين مطلب كه قطعا با سكونت تمامي صاحبان مسكن مهر در شهر جديدپرديس آزادراه تهران – پرديس نيز پاسخگوي جابه‌جايي اين جمعيت نخواهد بود گفت: با توجه به پيش‌بيني‌هاي انجام شده تصور مي‌شود در اين زمان نزديك به 20 هزار سفر در ساعت بين پرديس و تهران اتفاق بيفتد كه خود توجيه اقتصادي خوبي براي اجرايي شدن اين پروژه محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به عملياتي شدن تفاهم‌نامه امضا شده بين شركت عمران شهر جديد پرند  و شركت راه‌آهن بيان كرد: هم‌اكنون عمليات دو خطه شدن مسير ريلي اسلامشهر تا شهر جديد پرند در حال انجام  است  ضمنا پروژه ساخت متروي آن از شهر فرودگاهي امام خميني (ره) به اين منطقه نير در حال پيگيري است.

مديركل دفتر حمل و نقل و ترافيك شركت عمران شهرهاي جديد اتصال سه خط ريلي به شهر جديد پرند را از ويژگي‌هاي مهم اين شهر اعلام كرد و افزود: خط ريلي اسلامشهر به پرند، متروي فرودگاه امام خميني به اين منطقه و همچنين خط سه متروي اسلامشهر به شهر جديد پرند سه خط ريلي متصل شده به اين منطقه هستند كه ظرفيت بالايي را براي جابه‌جايي و انجام سفرهاي اهالي اين شهر ايجاد كرده‌اند.

توكلي در اين خصوص خاطرنشان كرد: شهر جديد پرند به همين دليل به عنوان پايلئوت شهرسازي ريل‌پايه در كشور انتخاب شده كه به دليل عدم وجود مشكلات براي تملك اراضي گزينه بسيار خوبي براي اجراي TOD در كشور خواهد بود.

وي در پايان اعلام كرد: اميد داريم با اجرايي شدن هرچه زودتر پروژه‌هاي مذكور شاهد كاهش 300 تا 400 هزار سفر وسيله نقليه از حومه به داخل كلانشهر تهران باشيم و اين تعداد سفر را از جاده  بر روي ريل منتقل كنيم./

امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الكترونيكي شما    
شماره تلفن
توضيحات  
تغییر کد امنیتی  
كد امنيت  
 
Powered by DorsaPortal